tisdag 17 augusti 2010

Ren som en blomma, skygg som en vind

Jag har ju aldrig semester. Sommaren ger ändå tid för tankar och reflektion. Herr Olsson Syrsa var nedstämd sist vi sågs. Han bär på hjärtesorg. Spader Dam har övergivit honom. Därför har jag skrivit honom en dikt, som jag ska framföra i dagarna.

"Från Öckerö logens dragspel och bas, fullmånen lyser som vaden av glas. Där dansar Herr Syrsa kind imot kind med lilla fröken Närke. Hon dansar och blundar så nära intill, hon följer i dansen precis vart han vill. Han för och hon följer lätt som en vind men säg, varför rodnar Herr Syrsa? Säg var det för det Fröken Närke sa? Du doftar så gott och dansar så bra, din midja är smal och barmen är trind, Vad du är vacker, Herr Olsson Syrsa."

Jag känner mig plötsligt väldigt yr och så har jag nattarbete framför mig. Plikten framför allt, i övermorgon ska jag läsa min dikt. För H. Olsson. Syrsa.

Inga kommentarer: