torsdag 10 juni 2010

Gubbens diktanalys, del I


Ja se "gubben", det är jag det. Gamle Bro. Som gammal litteraturprofessor saknar jag då och då att lära ut, "att utvidga sinnen" som jag brukade kalla det. Uttrycket finns med i SAOL numera, men jag var först! Därför presenterar jag här en enkel diktanalys, som ni kan lära er av, grunna över, hålla med om eller försöka slå tillbaka. Kom an, om ni vågar, det är bara roligt.

Valda verket är "Upptäckt" av Edith Södergran, vars släkting jag låg med en gång på sextitalet i Helsingfors. Den går så här:

Din kärlek förmörkar min stjärna -
månen går upp i mitt liv
Min hand är ej hemma i din.
Din hand är lusta -
min hand är längtan.

En enkel liten dikt, en parantes i det stora hela. Jag skulle själv kunna göra det bättre, men men. Hon är kvinna. Jag håller alltid upp dörren för kvinnor. Edith var, som ni kanske märker, besatt av sex. Hon var en väldigt sexuell kvinna, nymfoman. Hon förnekar sig heller inte i "Upptäckt", som är full av eufemismer och anspelningar till olika sexuella former.

Vi börjar med titeln, "Upptäckt", här har vi då en spirande sexuell känsla, en upptäcksfärd genom hennes sexuella person. Den första versraden bekräftar detta. Edits "stjärna" är hennes vagina, som "förmörkas", det vill säga fylls upp av, av mannens "kärlek", manslemmen. Se även på ordvalen "förMÖRKa" och "STJÄRna", tyckte Edit möjligtvis om mer avancerade lekar?


"Månen går upp i mitt liv" fortsätter hon. Tja, Edith, kanske om "månen" var kort och röd och om du med "liv" menar specifikt underliv, då kan jag hålla med. "Min hand är ej hemma i din", jo, men det där är inte min hand du fått tag på, Edith, så det är inte så konstigt. "Din hand är lusta", ho ho! Det är inte en hand som sagt! "Min hand är längtan" - nymfoman. Se även på det flitiga användandet av talstreck och bokstäver bestående av stående streck, såsom k, r, p, l. Hon längtar mannen. Dikten doftar ljuvligt av kvinnlig sexuell upphetsning.

Sammanfattningsvis, så enkelt kan det vara alltså, med diktanalys. Det vi vet om Edith Södergran, att hon spenderade långa perioder ensam med sin mor på Karelska näset, ensam med en enorm, enorm! sexuell aptit, som ofta ramlade över i hennes poesi, ja, det kan vi även finna i dikten "Upptäckt". Alltså stämmer min analys. Det är alltid bra att kunna backa upp sin analys med fakta, det är annars lätt att låta sin fantasi ta överhanden.

Det var lektion ett det. Mer kommer om intresse finns. Nu ska jag ut och sätta potatis.

Inga kommentarer: